Különböző nemzetek, különböző vezetési stílusok? És vajon a neme mennyire határozza meg, hogy milyen sofőr valaki? Igaz a sztereotípia, mely szerint a nők rosszabbak a volánnál? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresték a választ egy közelmúltban végzett kutatás során. Mi pedig arra voltunk kíváncsiak, mit mond az oktató az örök kérdésről: nők vs. férfiak?
A világ tizenkét országában végzett felméréssel azt akarták kideríteni, hogy az életmód és a hangulatváltozások milyen hatást gyakorolnak a vezetés módjára. A kutatásba utolsóként a kelet-közép-európai régió is bekapcsolódott, így megtudhattunk egy s mást a magyar, lengyel, bolgár, szlovák és cseh vezetési szokásokról.
A magyarokról többek között azt, hogy kreatívak, a vezetést az önkifejezés egyik formájának tekintik, szeretnek úton lenni, és magabiztosan ülnek a volán mögé, ám ha szomorkás a hangulatuk, kevésbé tudnak koncentrálni.
A SZEMÉLYISÉG A LÉNYEG
"A kelet-közép-európai régióban élők vezetési szokásait sokkal inkább a személyiségjegyeik, mintsem a nemük, a nemzetiségük vagy a foglalkozásuk határozza meg - foglalta össze az eredményeket a kutatást végző Dr. Chris Brauer, a londoni Goldsmiths Egyetem munktársa. - A sofőrök kora, családi állapota szintén meghatározó tényező, a rutinos és a gyermekeiket fuvarozó sofőrök például bizonyítottan jobban teljesítenek a volán mögött. Bár ez utóbbi vonás területenként változhat, mert Németországban például az derült ki, hogy jobban teljesítettek azok a sofőrök, akik egyedül ültek az autóban."
A kutatás összesítése szerint a bolgár sofőrök bizonyultak a legrátermettebbnekk, őket követik a csehek, a magyarok pedig a középmezőnyben végeztek.
NŐK A PULT VOLÁN MÖGÖTT
Úgy tűnik tehát, hogy nincs is értelme az örök vitának, miszerint a női vagy a férfi sofőrök vezetnek-e jobban. A hölgyek alapvető személyiségjegyei azonban nagyon is rányomják a bélyegüket a vezetési stílusukra.
- Mi sokkal biztonságosabban vezetünk: nem vagyunk kockázatkeresők, mert az elsődleges célunk ilyenkor is a család megóvása - mondja Bauer Krisztina oktató. - Rendszerint mi visszük óvodába, iskolába a gyerekeket, ezért számunkra a biztonság a legfontosabb, nem akarunk versenyezni az utakon.
Az viszont tény, hogy a térérzékelésünk rosszabb, ezért a parkolási technikánk eltér a férfiakétól. De erre is vannak speciális módszerek, amik taníthatóak. A hölgyek egyébként sok esetben szívesebben választanak azonos nemű oktatót, mert a nők agya másképpen működik, mint a férfiaké, és egy női oktató máshogy magyarázza el az autó működését is.
Én például gyakran hivatkozom a különböző háztartási gépekre. És azt is tudom, hogy ha egy nőnek azt mondom, hogy szüksége van még két alkalomra, akkor eljön, mert neki az a fontos, hogy valóban biztonságosan vezessen.
AMIT MEGTEHETÜNK
A fent említett kutatás arra is rávilágított, hogy vannak olyan tényezők, amelyeket akár mi magunk is alakíthatunk, és ezáltal jobb sofőrré válhatunk. Érdemes odafigyelni például arra, hogy
-
folyamatosan hidratáltak legyünk,
-
ne hagyjuk ki az étkezéseket,
-
a hosszú utakat szakítsuk meg kisebb szünetekkel,
- illetve lehetőleg dobjuk fel az utazást valami jó zenével.
ÉRDEKESSÉGEK A SOFŐRÖK VILÁGÁBÓL
Ami a kutatás során kiderült még:
- A lengyelek barátságosak és beszédesek az út alatt, ami elsősorban az utastársaiknak szól, de a többi sofőrre is az átlagnál több figyelmet fordítanak, ami biztonságos és élvezetes utat eredményez.
- A bolgárok bizonyultak a legjobb sofőrnek: éberek és határozottak a legrizikósabb helyzetekben is.
- A szlovák sofőrök önzetlenek és törekvőek. Ők ingáznak a legtöbbet, de biztonságosan szelik az utakat.
- A csehek barátságosak, ezáltal a többi sofőrrel szemben is az átlagnál nyitottabbak.