Hamarosan valósággá válhat a Vissza a jövőbe című film ikonikus mondata, miszerint "ahová mi megyünk, ott nincs szükség utakra”. A közlekedésben a jövőkutatók szerint a következő húsz-harminc évben több változás jön, mint az elmúlt száz évben összesen. Az utazás jövőjével kapcsolatban számos terv a fantasztikus filmek világát idézi, pedig többségük már ma is megvalósítható - lenne. Nézzük, mire számíthatunk!

közlekedés okosváros elektromos autó önvezető autó repülő autó  AeroMobil 5.0 napelemes út Transit Elevated Bus TEB Hyperloop környezetvédelem egészség

Okos közlekedés

Az okosvárosok világszerte egyre népszerűbb koncepciójának alapköve az okos közlekedés. Ennek lényege, hogy a lakosokat és a városba érkezőket az okoseszközök hatékonyan tájékoztassák, navigálják, segítsék.

Az autósokat a pillanatnyi forgalomnak megfelelően irányítja a rendszer, jelzi, hogy hol van az úti célhoz leközelebbi szabad parkoló, a gyalogosokat segíti a tömegközlekedési eszközök menetrendjeivel, azok összehangolásával, de lehet válogatni a környékbeli látnivalók, éttermek, gyógyszertárak, játszóterek közül is.

Ennek a rendszernek a renkdívüli haszna a személyre szabhatóság, hogy ki-ki megtalálja a szükséges információt, és a maga kedvére való lehetőségeket.

közlekedés okosváros elektromos autó önvezető autó repülő autó  AeroMobil 5.0 napelemes út Transit Elevated Bus TEB Hyperloop környezetvédelem egészség

Elektromos, önvezető, közösségi

A személyautóval való közlekedés területén számolhatunk egész konkrét változásokkal is, az egyik legfontosabb a dízelautók jövőjét érinti. A legújabb kutatások szerint az Euro-6-os szabványnak megfelelő dízelkocsik sokkal több szennyeződést juttatnak a levegőbe, mint a benzines buszok és a tehereutók.

Négy nagyváros - Párizs, Mexikóváros, Madrid és Athén - polgármestere közös nyilatkozatot is tett, ebben vállalták, hogy a levegő minőségének javítása érdekében 2025-ig kitiltják városukból a dízelüzemű autókat és teherjárműveket.

Hollandia több politikusa szintén 2025-öt jelölte meg határidőként, ők a dízelautók forgalmazását szeretnék addigra megszüntetni, ezt a döntést Norvégiában már el is fogadták.

Az elektromos és a hidrogénautók előretörését könnyű észrevenni, de egyelőre nem lehet megjósolni, mikorra fogják kiszorítani a benzines és dízeles társaikat, a városi közlekedésben előreláthatóan sokkal korábban, hiszen ott kisebb sebességre van szükség, és több dugóval kell számolni.

közlekedés okosváros elektromos autó önvezető autó repülő autó  AeroMobil 5.0 napelemes út Transit Elevated Bus TEB Hyperloop környezetvédelem egészség

Vezetéstámogató rendszerrel felszerelt autók most is szelik az utakat, ezek segítenek a sofőröknek parkolni, sávváltáskor távolságokat felmérni, figyelik a forgalomban résztvevő többi járművet, de az igazi áttörést az önvezető autók hozzák majd el; ezek prototípusait már több gyártó is teszteli a kijelölt területeken.

A legoptimistább előrejelzések szerint 2025-től várható az egymással is hatékonyan kommunikáló önvezető járművek elterjedése, addigra ki kell küszöbölni a hibákat, és meg kell alkotni a jogi hátteret, ki kell találni, hogy az általuk okozott károkért, balesetekért ki a felelős.

Az önvezető autók és taxik haszna a kényelmen és a biztonságon túl egy tavalyi tanulmány szerint a légszennyezettség csökkenése lesz, már csak azzal is, hogy ezeket a járműveket hajlamosabbak lesznek az utasok megosztani másokkal, ez pedig csökkenti majd az adott pillanatban forgalomban résztvevő kocsik számát.

A megosztás már működik a közösségi járművekkel, Berlinben és Amszterdamban remekül bevált a Gogoro közösségi robogó, Budapesten pedig a GreenGo helyezett forgalomba 45 elektromos autót tavalyelőtt novemberben, ezeket úgy lehet használni, mint a Bubi kerékpárokat. Elég egy alkalmazást letölteni, befizetni a regisztrációs díjat, és már lehet is közlekedni az autóval. Az applikáció jelzi, melyik parkolóban álló kocsi van a legközelebb, a számlázás percalapú, az összeget a használó bankkártyájára terhelik az utazás végeztével. 

közlekedés okosváros elektromos autó önvezető autó repülő autó  AeroMobil 5.0 napelemes út Transit Elevated Bus TEB Hyperloop környezetvédelem egészség

Már nem sci-fi

1. Repülő autók

Világszerte több évtizede dolgoznak a forgalomban is működőképes repülő autó megalkotásán, a szlovák AeroMobil 5.0 a legtöbb fontos szempontnak megfelel.

A könnycsepp formájú, 6 méter hosszú és 2 méter széles kocsi repülővé alakulva több mint 9 méteres szárnyat bontva alig három perc alatt képes repülő üzemmódba váltani. A szárnyak természetesen összecsukhatók a normál közúti közlekedéshez. Előreláthatólag 2020-től lehet megvásárolni, az ára megközelítőleg 400 millió forint lesz.

A Terrafugia nevű amerikai cég pedig már a második repülő autó modelljét mutatta be; az új prototípus a TF-X nevet kapta ("nagy testvére" a TF-2). 

A jármű - akárcsak egy autó - kerekeken gurul, ám képes a levegőbe is felszállni, ahol közel 800 kilométert tud megtenni. A gép teljesen automatizált, figyeli a légi forgalmat, az időjárás változását, és minden egyebet, amit egy repülőgép. Állítólag a járművet 2021-től bárki megvásárolhatja, az ára előreláthatólag 60 millió forint körül mozog majd. 

A repülő autók elterjedésének nem a technológia hiánya vet gátat, hanem a szabályozás kérdése. Milyen jogosítvány kellene a vezetéséhez? Hogyan lehetne szabályozni a légteret? A "közlekedési evangelisták" szerint harminc év múlva lesznek önrepülő autók forgalomban, de ezek önvezetőek lesznek. 


 

2. Napelemes út

Az USA-ban már tesztelik a Solar Roadways útburkolatba építhető 44 wattos napelemeit, amelyek strapabíróak, és országúton is hasznosíthatóak. 

A hatszögletű paneleket könnyű lefektetni, a beépített LED-lámpáknak köszönhetően akár zebraként, felfestésként is funkcionálnak. 170 útba épített elem tudja egy átlagos ház energiaszükségletét ellátni. Tavalyelőtt decemberben a Tourouvre-au-Perche-ben már át is adták az első napelemes autóutat, a 2800 négyzetméteres felület a tervek szerint a falucska közvilágításához szükséges energiát fogja kitermelni.

közlekedés okosváros elektromos autó önvezető autó repülő autó  AeroMobil 5.0 napelemes út Transit Elevated Bus TEB Hyperloop környezetvédelem egészség

3. TEB, avagy buszsáv az autók felett

A Transit Elevated Bus, vagy röviden TEB, a tömegközlekedés új generációját jelentheti. Az ötlet, hogy a busz a forgalmi dugókat kikerülve az autók felett közlekedjen zseniális megoldásnak tűnik, egyrészt azért, mert 300-as férőhelyével élhetőbbé teszi a tömegközlekedést, másrészt pedig azért, mert energiatakarékos és környezetkímélő megoldás.

A 22 méter hosszú, 7,8 méter széles és 4,8 méter magas eszközt a kínai Qinhuangdaoban már tesztelték is, méghozzá akkora sikerrel, hogy a brazil, a francia, az indai és az indonéz kormány figyelmét is felkeltette. 

4. Hyperloop

Az Elon Musk ötletén alapuló rendszer a közúti, vasúti, vízi és légi közlekedés után az ötödik önálló közlekedési mód lehet A légritkított csőben utas-, illetve áruszállító óriáskapszulák haladnak majd, a tervek szerint akár 1220 km/h sebességel,

így a vonatok Rolls-Royce-ával Los Angeletől San Franciscóba mindössze fél óra alatt el lehet majd jutni, míg Dubaj és Abu-Dzabi közötti 156 kilométeres távolságot - a Hyperloop One szimulációs videója szerint - mindössze 12 perc alatt teszi majd meg a szupevonat.

Meglehetősen leegyszerűsítené a közlekedést, ha az egész világot behálózná ez a csőrendszer - gyakorlatilag megszűnnének a távolságok a kontinensek között.